1.september 2012.

Bortimot 200 personer er samla i Onsøyhåggån i dag. Byneset historielag har laget friluftsteater, og det er forestillinga ” En høstdag i Onsøyhåggån” som spilles. Det er en hverdag på plassen som skildres. Eldste sønn, Anders skal reise til Amerika tidlig neste morgen, og det blir litt ekstra i den forbindelsen.

Det fine været og “Onsøyhåggån” slik den kan være en sommerdag, ble en flott “scene” for det vi ville vise fram. Åpninga med Gunhild og Jannicke på lur ble magisk slik at da Torger leste sin prolog, som satte oss tilbake til slutten av 1800-tallet, var publikum rett inn i handlinga.

Potetene, som Bjørn Haug og Torger hadde satt i jorda slutten av mai, ble tatt opp med grev. De fleste i familien var med på det. Etterpå var det vassgraut og spekesild.

Senere på dagen ble det sliping av sausaksa, klipping av sau, karding, spinning og vasking av klær. Bestemor karda ull. Karen hadde med seg rokk som hun spant på. Torger stilte med sau og to lam. Sauen som han skulle klippe, hadde nesten like mye ull da han slutta som da han starta klippinga. Han og Ingebrigt ble ikke enige om hvorfor.

Vaskinga av klær nådde sitt høydepunkt da mor hengte opp ei godt brukt langunderbukse. Far mente kvinnfolka hadde vaska for dårlig, men mor mente han kunne ha skifta litt oftere.

Det brukt mye av redskapen som fins i Onsøyhåggån.

Om kvelden kom det gjester til plassen. Her var kjæresten til Anders med. Flere av gjestene hadde med instrumenter. Torill spilte fiolin og Kristian spilte kontrabass. Kjæresten til Anders, Ane spilte klarinett. Far og bestefar henholdsvis torader og fiolin. Det ble både musikk og dans. Etterpå drakk de kaffe og spiste gode kaker som Tora hadde med seg.

I løpet av natta ble bestefar nødd. En rask tur bak låven gjorde tingen.

Tidlig neste morgenen var foreldrene og besteforeldrene oppe for å ta farvel med Anders. Det ble mange gripende stunder i den forbindelsen. Ane kom i siste øyeblikk og fikk tatt tåredryppende avskjed.

Det var felespill flere ganger under forestillinga, og det gjorde mye for stemninga, og bandt sammen scenene.

Vi brukte Onsøyhåggån til forberedelser: 21.mai, 9.juni, 13.-, 20.-, 25.-, 29. og 31.august.

Til slutt vil vi,som var medvirkende, takke for at vi fikk bruke plassen til vårt friluftsteater. Tror jeg kan si at alle var svært fornøyde.

Ingegjerd Opland

Under er navnet på alle medvirkende:

Familien på plassen

Far Ingebrigt: Anders Håbjørg

Mor Serine: Gunhild Onsøyen Johansen

Barn

Anders : Marius Risstad

Jakob: Edvard Støland

Marit: Camilla Hangerhagen Stenstad

Randi: Veronica Opland

Anna Kristin Onsøyen Johansen og Vilde Risstad Solli

Bestemor: Elly Marri Aasegg

Bestefar: Knut Olav Aasegg

Gjester og naboer

Ane, Anders` kjæreste: Ingrid Hove

Prolog/ Saueklipper: Torger Onsøyen

Spinnerske Karen: Renate Brun

Fiolin: Torill Aasegg

Kontrabass: Kristian Vikan

Naboer: Tora Rømo, Vibeke Rømo, Emilie(barn) og Martin Solli

Ane spilte klarinett, far spilte torader og bestefar fiolin

Lur: Jannicke Rikstad Jacobsen og Gunhild Onsøyen Johansen

Lyd: Sigurd Ellingsen.

Regi: Roar Wik

Ide og Manus: Ingegjerd Opland

Etter forestillinga redgjorde leder i historielaget, Torger Onsøyen for bakgrunn og arbeidet med oppsettinga. Det var jo første gang historielaget prøvet seg på noe sånt.

Han minnet også om bygdeboka om husmannsplasser og utvandring fra Byneset som blir lansert 2. november 2012. Forfatter: Arne Håbjørg.

To gamle spann ble satt ut. Der kunne folk gi penger til historielaget.

Styret i historielaget hadde bakt gode kaker. Disse ble solgt  sammen med kaffe, saft og pølser.

Folk koste seg i godværet, og lovprisinga av dagen ville ingen ende ta.