USA tur 2011

Det ble arrangert tur til USA, høsten 2011. Det var xx påmeldte som ville ta turen over dammen for å se stedene der bynesingene utvandret på tidlig 1900 tall.

Vi kommer tilbake med mer om turen og bilder etterhvert.

Var du med på turen? Vi vil gjerne høre din mening, diskuter i kommentarfeltet under. Obs! Du må være registrert for å kunne kommentere. Registrer deg på forsiden, nederst på høyre side.

Programmet fra turen:

AMERIKA
MIDT-VESTEN HØSTEN 2011 med Byneset Historielag.

RUNDTUR I MIDTVESTEN 17.SEPTEMBER TIL 2.OKTOBER 2011

Bli med Byneset Historielag og Amerikabussen på en spennende rundtur i Midtvesten.

Denne turen er lagt opp for å følge i fotsporene etter de mange som flyttet fra Byneset og omegn til USA …. Det er lagt opp til noen reisedager og noen ”utforskerdager”  der det skal være tid nok til å treffe evt. etterkommere eller slekt og venner.

Dag 1. Norge, Værnes – Minneapolis

Dag 2. Minneapolis
Vi har en dag i Minneapolis  og tvillingbyen St. Paul som er hovedstaten i staten Minnesota. Dagen kan by på sightseeing med besøk i den norske Mindekirken som er en av de to kirkene i USA – og den mest aktive –  som har norsk prest. USA`s største handlesenter Mall of Amerika ligger i Minneapolis og er vel verd en titt innom, vi bor like ved.

Dag 3. Minneapolis – Sioux Falls
Om formiddagen besøker vi St. Olav College i Northfield, et område mange fra Byneset utvandret til. NAHA (Norwegian American Historical Assosiation) holder til her. Videre kjører vi til byen Sioux Falls i staten Sør Dakota – et område mange trøndere flyttet til.

Dag 4 og 5. Sioux Falls
Sioux Falls er en koselig liten by med et ”norsk” Universitet, Augsburg College. Skriverstua til forfatteren Ole Rølvaag står på universitetes området. Disse to dagene skal brukes til å besøke etterkommere og se steder der de norske innvandrerne bosatte seg.

Dag 6. Sioux Falls – Rapid City
Det er en rolig dag over prærien fra Sioux Falls og vest til gruvebyen Rapid City i samme stat, en by med statuer av de amerikanske presidentene på gatehjørnene. Byen har også et interessant presidentmuseum og ikke å forglemme en norsk stavkirke.

Dag 7. Rapid City – Mt. Rushmore – Deadwood
Om formiddagen besøker vi først en liten by med sjarmerende små butikker før vi kjører opp til de kjente presidentene som er hugget ut i fjellet Mt. Rushmore: Videre kjører vi til det største steinmonument under konstruksjon: Crazy Horse Memorial. Etter lunsj tar vi turen innom gullgraverbyen Lead før vi kommer til cowboybyen Deadwood.

Dag 8. Deadwood – Billings
Etter flere dager i Sør Dakota går turen til Montana der mange av utvandrerne fra Byneset slo seg ned.

Dag 9 og 10. Billings-området, Montana.
Vi besøker steder der etterkommere bor i Billingsområdet, som stedene Big Timber og Harlowtown.

Dag 11. Billings – Bismarck
En ny kjøredag og en ny stat, denne gang til Nord Dakota, til hovedstaten Bismarck.

Dag 12. Bismarck – Minot – Bismarck.
Det er dagstur til den store skandinaviske festivalen Norsk Høstfest i Minot i Nord Dakota denne dagen. Høstfesten må bare oppleves, det kommer 80-100.000 årlig for å delta på denne helt spesielle festivalen. I sentrum av byen er det er park med en statue av skisportens far, Sondre Nordheim, noen norske tømmerstuer og en kopi av Gol stavkirke.

Dag 13. Bismarck – Fargo
En kort kjøredag med stopp ved et buffalomuseum. I Fargo besøker vi en av de mest aktive Sons of Norway, Kringen Lodge hvor vi spiser middag.

Dag 14. Fargo

En heldag i Fargo som er en koselig by og vandre rundt i. Vi besøker også et Hjemkomstmuseet og det blir muligheter for shopping.

Dag 15.

Vi setter kursen mot Minneapolis og stopper i den lille byen Alexandria der vi besøker den omtalte Kensington – steinen på runemuseet.
Flyet vårt har avgang om kvelden.

Dag 16.

Ankomst Norge, Værnes.

Priser:

Pris pr pers i dobbeltrom: 17.900 kr    Tillegg for enkeltrom : 6900 kr

Prisen inkluderer :

• Fly Trondheim – Minneapolis t/r
  • 14 overnattinger inkl frokost
  • 14 middager
  • Norsk reiseleder
  • All busstransport
  • Inngang til nasjonalparker og en del museer
  • Dagsbillett til Norsk Høstfest i Minot

For informasjon og påmelding ring Overseas Travel, Amerikabussen på tlf 988 33 720 (08-16) eller post@overseastravel.no   Overseastravel

Overseas Travel har sitt kontor på Byneset å er medlem av Norsk Reisegarantifond.

Historielaget ønsker påmelding innen eller på årsmøtet i laget 7. mars 2011. Dette for at vi skal ha tid til å gå ut til andre historielag i området, dersom vi mot formodning ikke skulle fylle bussen med bynesinger.

Frode Hove fra Overseas Travel kommer på årsmøtet og redegjør for turen.

Tidligere om turen:

TIDENES TUR TIL AMERIKA, MIDT-VESTEN HØSTEN 2011.

EN SJELDEN ANLEDNING FOR ALLE BYNESINGER OG ANDRE MED ANER FRA BYNESET.

Vi vil forsøke å oppsøke steder der folk fra Byneset bosatte seg, søke etterkommere for å få et lite innblikk i hva som møtte de som utvandret.

Turen vil bli lagt til områder der de fleste bynesinger bosatte seg.

Fra Byneset var det ca. 1250 utvandrere i alt, den første i1860. Av disse kjenner vi reisemålet for over 1000.

Ca. 170 til Minnesota, 250 til Syd-Dakota, 170 til Montana og ca. 30 til Nord-Datota.

Det er i disse statene at turen vil bli gjennomført.

For turen i Midt-Vesten legges det opp til stor fleksibilitet for turdeltakerne. De kan forlate gruppen underveis for å møte slekt og venner, for så å slutte seg til igjen når det måtte passe. En kan også reise over til USA i forveien, eller bli igjen etterpå for å reise videre på egen hånd. Den eneste betingelsen er at en må reise med gruppen en vei  for å få prisen som er oppnådd.

TENK OM VI KUNNE FYLLE EN HEL BUSS MED FOLK FRA BYNESET påmeldingsfrist 15. mars.!