21.11.05 Møteplan Byneset Historielag

Historielagets møteplan våren 2006 i Rye Samfunnshus.

Årsmøtet:  torsdag 23.02.06 kl. 19.00 på Rye samfunnshus.

Vårmøtet: torsdag 20.04.06 kl. 19.00.  Anne B. Ragde kommer for å snakke om sine to bøker
Berlinerpoplene og Eremittkrepsene med handling fra Byneset.

26.08.05 Høstmøte

Historielaget inviterer til høstmøte torsdag 13. oktober kl.19.00 i Rye Samfunnshus.

Kveldens program:

–         Ole Venås kåserer over emnet ”Hekser og hekseprosesser”, historien om Lisbeth Nypan.

–         Planer for tur til Amerika høsten 2006.

–         Kaffespleis.

Håper mange vil finne veien til vårt høstmøte.

08.06.05 Historiske vandringer sommeren 2005.

Bodsberg Meieri  ”Bakkplassen”.

Tirsdag 16. august blir det historisk vandring i løypa til Byneset  Skogeierlag  på Bodsberg.   Her er Bodsberg Meieri en av de historiske plassene vi stopper på. Det blir mulighet for å nyte niste på ”Bakkplassen”. Vi starter fra Bodsbergaunet kl. 19.00.

Mandag 27. juni.   Skogstad – Lauglolia

Oppmøte kl.18.00 ved låven ved avkjørsel til Skogstad.

Vi går til naturreservatet i Lauglolia og følger deler av naturstien.

Husmannsplassen der treskjærer Ole Jacob Lauglo vokste opp, vil være en av postene vi besøker. Anders Lauglo orienterer.   De som ikke ønsker å være med på denne turen, kan møte på Skogstad, hos Jan Olav Noteng,  kl.20.00.   Her får vi omvisning med historikk om gården.

Det blir servert kaffe og kake. Dere må gjerne stille med nistepakke.

05.03.05 Vårmøte

Tirsdag 19.04.05 møte i Rye Samfunnshus  kl 19.00.

Kveldens program:

• Aud Mikkelsen Tretvik kåserer om Trøndelags nyere historie med vekt på hva som skjedde rundt unionsoppløsningen i 1905.
  • Arnt Frøseth orienterer om bokverket ” Trøndelags historie”, som kommer ut høsten 2005. Han gir oss også smakebiter fra Trøndelags historie før 1850.
  • For de som ønsker det blir det anledning til å bestille ” Trøndelags historie”.
  • Orientering om historiske vandringer og turer i historielagets regi.
  • Aud Mikkelsen Tretvik vil som styremedlem i Sør Trøndelag Historielag orientere kort om laget og dets virksomhet.
  • Kort orientering om ” Bynesdagen” 28. mai.
  • Kaffespleis.

Vel møtt!

16.02.05 Årmøte

Tirsdag 1. mars 2005 har laget ordinært årsmøte på Rye Samfunnshus, kl 19.00.

Kåseri av Karl H. Brox: Personer som tråkket stier og løyper i ”Bymarka”.

Årsmøtesaker i samsvar med vedtektene.

Forslag om avsetning av deler av overskuddet fra salg av Byneset bygdebok med
sikte på ny utgivelse av bindet Bynesets historie fra 1960.

Kaffespleis

Alle er hjertelig velkommen til en historisk og spennende kveld.

Hilsen Styret