På en nokså kjølig maidag fikk Husmannsplassen Onsøyhåggån overrakt Blå skilt av Kjersti Utne, medlem av Blåskilt-komiteen i Trondheim. Blå skilt er informasjonsskilt som settes opp på bygninger eller ved offentlige steder av kulturhistorisk betydning for å formidle kunnskap om viktige personer, hendelser eller steder med lokal tilknytning. Blåskilt-komiteen er et samarbeid mellom Selskabet for Trondhjems bys vel, Trondhjems Historiske Forening og Trondheim kommune.

I sin tale fortalte Utne at det er satt opp en rekke Blå skilt ved kjente personer og historiske steder over hele Europa, og hun nevnte blant annet Mozart og Martin Luther. For Blåskilt-komiteen har det vært viktig også å løfte fram hverdagshistorier som Husmannsplassen Onsøyhåggån. Hun viste til flere lignende eksempler, blant annet Blå skilt til jordmor Thea Roaldseth Mæhre, som tok imot over tusen barn ved sitt eget fødehjem på Møllenberg.
Utne understreket også hvor positivt det er at Blå skilt nå settes opp utenfor bykjernen, og hun takket Byneset Historielag for det imponerende arbeidet de har gjort med å gjenreise bygningene på husmannsplassen. På nettsidene til Trondhjems Historiske Forening finnes det et eget kart over Blå skilt i Trondheim, der Husmannsplassen Onsøyhåggån nå er registrert, sammen med blant annet Byneset kirke.

Leder i historielaget, Jan-Yngvar Kiel, orienterte om historien til Onsøyhåggån, styrets videre planer for gjenreising av låven, utvikling av området og samarbeid med bygdas skoler. Han viste til den store dugnadsinnsatsen i laget og trakk særlig fram Lars Høyem, som nylig har gravd ut tomta til låven, Lars Olav Brå for arbeidet med maling av våningshuset, og Per Haugnes som ansvarlig for gjenreisingen av husene på husmannsplassen.
Kiel rettet også en stor takk til alle som har gitt gaver til historielaget. Han fremhevet spesielt de større donasjonene, samt en bindalsfæring gitt av Sigmund Larsen, som selv var til stede under arrangementet.

Til tross for det kjølige været ble det et trivelig forsommertreff for rundt 30 personer, med gode sveler og kaffe servert fra Onsøyen Gård.