When:
2014-08-24T17:00:00+02:00
Where:
Onsøyhagen

Historielaget arrangerer kulturdag med «stabbdans» søndag 24.august i Onsøyhåggån.
I 2014 er det ikke friluftsteater, men vi håper du kommer likevel.
Kl.14.00: Gunhild Onsøyen og Janicke Jacobsen åpner med å spille på lur.
Leder i historielaget, Torger Onsøyen, er flink til å fortelle. Han forteller litt fra historien om plassen, men han har også funnet fram en del sagn om folk fra nordbygda, og hendelser fra trafikken over Byvikskogen. Historiene er spennende og kanskje litt morsomme.
«Stabbdans» var vanlig på Byneset i «Gamle dager» som avslutning i bryllup. Nå finner vi fram tradisjonen, og satser på at et brudepar melder seg. Er det ingen som melder seg, må vi arrangere et giftemål. Felespill hører med i en slik anledning, og Torill Aasegg sørger for det. Vi trenger mange dansere, og vi vil at det skal blir kamp om å komme på stabben!
Andre ting som både barn og voksne kan delta på:
– Inge Olav Berg deler ut fine medaljer til alle som deltar på natursti med historiske oppgaver.
– Husflidslaget har et morsomt opplegg som vil utfordre alle som har lyst til å bruke fingrene.
– Bygdekvinnelaget sørger for at alle kan kjøpe eller lage seg variert mat og drikke.
– Potetene på tomta er klar for opptaking. Barna slipper til med grevet.
Vi ønsker alle hjertelig velkommen. Det er parkering på Sandøra. Skilting fra Onsøyen.
Styret i Byneset historielag og Arrangementskomiteen for Onsøyhåggån
HUSK OGSÅ VANDRING PÅ KLEFSTADHAUGEN 4. JUNI KL: 18.00.